Αναμφίβολα η μελέτη παίζει κυρίαρχο ρόλο στην εξέλιξή μας σε ένα μουσικό όργανο και πιο συγκεκριμένα στο παραδοσιακό κλαρίνο για το οποίο θα μιλήσουμε σήμερα. Θα απαντήσουμε σε ένα από τα πιο συνηθισμένα ερωτήματα τα οποία έχει κάποιος όταν ξεκινάει να μαθαίνει κλαρίνο όπως επίσης και για τη σωστή αξιοποίηση του χρόνου που αφιερώνει στη μελέτη του.
”Πόση ώρα πρέπει να μελετάω”; Είναι ένα ερώτημα το οποίο έχω ακούσει πολλές φορές από πολλούς που μαθαίνουν μουσικό όργανο όπως επίσης και από δικούς μου μαθητές. Κατά κοινή ομολογία μία ώρα μελέτης την ημέρα μπορεί να μας προσφέρει πρόοδο και εξέλιξη στο κλαρίνο. Αυτό βέβαια πρέπει να πληροί την προϋπόθεση πως ο μαθητής είναι απόλυτα συγκεντρωμένος στη μελέτη του χωρίς να αποσπάται η προσοχή του από άλλους παράγοντες όπως το κινητό τηλέφωνο, η τηλεόραση κτλ. Από αυτό το σημείο κι έπειτα όσο περισσότερο χρόνο μπορεί να διαθέσει κάποιος στη μελέτη του είναι σαφώς προς όφελός του. Προσωπικά ο χρόνος που αφιέρωνα και συνεχίζω να προσπαθώ να αφιερώνω μέσα στην ημέρα είναι οι τρεις ώρες. Βέβαια, πολλές φορές λόγω υποχρεώσεων και έλλειψης ελεύθερου χρόνου αυτό δεν είναι εφικτό.
Ας υποθέσουμε ότι μελετάμε συνολικά επτά ώρες την εβδομάδα. Η εξέλιξή μας θα είναι σαφώς πιο γρήγορη στην περίπτωση που οι ώρες αυτές είναι μοιρασμένες μέσα στην εβδομάδα παρά συγκεντρωμένες σε δύο ημέρες. Για παράδειγμα, είναι προτιμότερο να παίζουμε από λίγο κάθε μέρα παρά να καθίσουμε το σαββατοκύριακο τρεις και τέσσερις ώρες προσπαθώντας να αναπληρώσουμε το χαμένο χρόνο διότι, όπως έλεγαν και οι παλιοί, ”όταν αφήνεις το κλαρίνο μία ημέρα σε αφήνει δύο”.
Εξίσου σημαντική με το χρόνο που διαθέτει κάποιος για τη μελέτη του είναι η σωστή αξιοποίησή του. Σε αυτό παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η σωστή καθοδήγηση που πρέπει να έχει ο μαθητής όπως έχουμε αναφέρει σε άλλο άρθρο μέσα στην ιστοσελίδα (για το άρθρο πατήστε εδώ). Πρέπει να υπάρχει σειρά και πρόγραμμα στη μελέτη μας. Εάν υποθέσουμε πως θα αφιερώσουμε μία ώρα για να παίξουμε είναι προτιμότερο να επικεντρωθούμε σε συγκεκριμένες ασκήσεις και σε ένα τραγούδι παρά να παίζουμε λίγο από το ένα κομμάτι, λίγο από το άλλο κτλ. Επιπλέον, πολλές φορές θα αντιμετωπίσουμε δυσκολίες. Μία τεχνική, μία φράση είτε ένα ολόκληρο κομμάτι μπορεί να φαντάζει δύσκολο έως και ακατόρθωτο. Στην προκειμένη περίπτωση χρειάζεται υπομονή και επιμονή. Παίζουμε αργά ξανά και ξανά οτιδήποτε μας δυσκολεύει. Όπως πολύ εύστοχα μου είχε πει παλαιότερα ένας φίλος μου κλαρινίστας ”κάτι το οποίο σήμερα μας φαίνεται δύσκολο, έπειτα από τρεις μήνες θα είναι εύκολο κι ύστερα από ένα χρόνο δε θα θυμόμαστε πως ήταν δύσκολο”. Επίσης, καλό είναι να επικεντρωνόμαστε για ένα αξιοσέβαστο χρονικό διάστημα μελετώντας και μαθαίνοντας την τροπικότητα κάθε περιοχής. Έτσι, θα είμαστε σε θέση να παίξουμε σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα σκοπούς και τραγούδια με σωστό τρόπο.
Συνοψίζοντας, κάποιος ο οποίος μαθαίνει κλαρίνο, με μία ώρα μελέτης την ημέρα με συγκέντρωση, υπομονή και επιμονή θα έχει ικανοποιητική εξέλιξη και πρόοδο πάνω στο όργανο.
Undoubtedly, study plays a dominant role in our progress on a musical instrument, and more specifically on the traditional clarinet, which we will discuss today. We will answer one of the most common questions someone has when starting to learn the clarinet, as well as the proper utilization of the time one dedicates to practicing.
‘How much time should I practice?’ It is a question I have heard many times from many who learn a musical instrument, as well as from my own students. Commonly, one hour of practice per day can offer us progress and evolution on the clarinet. This, of course, presupposes that the student is fully focused on their study without being distracted by other factors such as mobile phones, television, etc. From this point forward, the more time someone can spend studying, the better it is for them. Personally, the time I dedicated and continue to try to dedicate within the day is three hours. However, many times due to obligations and lack of free time, this is not feasible.
Let’s assume that we study a total of seven hours a week. Our progress will be clearly faster if these hours are spread throughout the week rather than concentrated in two days. For example, it is preferable to play a little each day rather than sitting down on the weekend for three and four hours trying to make up for lost time because, as the old saying goes, ‘if you leave the clarinet for one day, it leaves you for two.’
Equally important to the time one spends on study is the proper utilization of that time. Proper guidance plays a very important role in this, as we have mentioned in another article on the website (click here for the article). There must be order and a schedule in our study. If we assume we will dedicate one hour to play, it is preferable to focus on specific exercises and a song rather than playing a little from one piece, a little from another, etc. Moreover, we often encounter difficulties. A technique, a phrase, or an entire piece might seem difficult to impossible. In such cases, patience and persistence are required. We play slowly, repeatedly, anything that challenges us. As a clarinetist friend once aptly told me, ‘something that seems difficult today, after three months will be easy, and after a year, we won’t remember it was difficult.’ Also, it’s good to focus for a respectable amount of time studying and learning the modality of each region. Thus, we will be able to play tunes and songs correctly in a shorter time.
In summary, someone learning the clarinet, with one hour of concentrated, patient, and persistent practice per day, will have satisfactory progress and evolution on the instrument.